Samtaletjenesten: Noen å snakke med?

Vi tilbyr en samtaletjeneste der du får en skreddersydd én til én-samtale med noen som har lignende erfaringer som deg selv. Våre frivillige likepersoner setter gjerne av tid til en prat om det å leve med en bipolar lidelse eller å være pårørende.

Tilbudet er en gratis medlemstjeneste. Samtalene foregår stort sett på telefon og e-post, men i enkelte tilfeller kan personlig oppmøte avtales. Vi har likepersoner av begge kjønn, ulike aldre og både personer som selv har en diagnose og pårørende.

Likepersonene er frivillige i Bipolarforeningen, har gjennomgått opplæring og fått faglig veiledning. De har skrevet under på taushetsplikt og forholder seg til Bipolarforeningens vedtekter og verdigrunnlag.

• En likeperson er en erfaringsekspert som har tid til å snakke med nettopp deg. Tilbudet er for alle våre medlemmer.

Har du en bipolar lidelse? En likeperson kan gi deg råd og støtte. For eksempel til hvordan du kan ta en aktiv del i eget sykdomsbilde, samarbeid med behandlere og hvordan du kan mestre diagnosen.

Er du pårørende? Bipolar lidelse påvirker ikke bare den som har diagnosen. Vi har likepersoner med mye erfaring som pårørende, som kan hjelpe deg med store og små spørsmål. Det kan også være til hjelp å bare fortelle noen om situasjonen du står i. Her møter du noen som forstår.

Tjenesten skal ikke ses på som en erstatning for behandling av helsepersonell. Vi kan heller ikke anbefale behandlere eller behandlingssted.

Vi tar kontakt og kobler deg med en av våre likepersoner.

OBS: Denne tjenesten er midlertidig pauset grunnet sykdom. Vi åpner opp igjen så snart vi har kapasitet til å håndtere nye samtaler. Påmeldingsskjema legges ut her så snart tjenesten er åpnet igjen.

For å finne passordet til skjemaet, må du logge deg inn på MinSide. Passordet (4-sifret kode) står i boksen «For medlemmer» på første side ved innlogging. Hvis det er første gang du logger inn på medlemssidene, må du trykke på «Registrér ny bruker» og følge instruksjonene.

Bipolarlinjen

Husk at vi også har støttetelefonen Bipolarlinjen, der du får snakke med en berørt av bipolare lidelser – stort sett uten ventetider. Tjenesten er gratis og anonym, og åpen for alle.