Forskningsresultater

Bipolarforeningen-prosjekt: Min Helsehjelper

Bipolarforeningen har vært partner i et prosjekt der formålet var å lage et helhetlig, digitalt helsehjelp-system for folk med bipolar lidelse. Systemet, kalt «Min Helsehjelper» ble testet ut blant annet med støtte fra Helse- og omsorgsdepartementet, og testingen ble gjennomført ved Folkehelseinstituttet. Det er nå publisert to vitenskapelige artikler med resultatene av arbeidet, der rundt tretti norske personer med bipolar lidelse bidro.

Mange med bipolar lidelse erfarer sykdomsvariasjoner knyttet til årstid, og det eksisterer nå forskning som støtter at endringer i lysforholdene kan fremkalle bipolare episoder. Det ser ut til at personer i manisk fase er ekstra følsomme for blått lys (som vi naturlig eksponeres for fra sola, men også kunstig fra LED-belysning), og at det blå lyset holder i gang den maniske episoden.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern