I denne oversikten har vi samlet filmer, bøker og serier som omhandler bipolare lidelser. Send oss gjerne tips post@bipolarforeningen.no hvis du har noe å anbefale som du tenker at andre kan ha nytte av.

Bøker og artikler

«Det dagblinde folket» En selvbiografi om mani, tvangsmedisinering og maktesløshet – Helge Ferstad (2023)

Bipolare lidelser – Forståelse og forebygging av tilbakefall (2021)

Befriending Bipolar – Oliver Seligman (2021)

Tap av språk ved psykose – Sykepleien (2014)

An Unquiet Mind – A Memoir of Moods and Madness – bok av Harvard-professor og bipolar-diagnostiserte Kay Redfield Jamison (2014)

Kognitiv atferdsterapi ved psykose – Tidsskrift for Norsk Psykologforening (2008)

”Drøm i våken tilstand” av Gunn Helen Kristiansen, Siv Helen Rydheim og Else Merete Thyness

Hege Guerchs bok Psykoseutsatt. Om mitt liv og mine erfaringer i psykiatrien (Kolofon Forlag, 2012)

Liv Strand: Fra kaos mot samling, mestring og helhet Psykiatrisk sykepleie til psykotiske menneske (Gyldendal)

Joachim A. Løkkevik: Oslo 2012: En psykose – Essaysamling (Når man er lei sin egen kamp)

Nedlastbar bok (PDF) fra International Bipolar Foundation:  Healthy Living with Bipolar Disorder

Jarle Eknes (2006):  Depresjon og mani

Ulrik Fredrik Malt, Ole A.Andreassen, Ingrid Melle og Dag Årsland (2012): Lærebok i Psykiatri

Ødegaard, Ketil J. (Redaktør) – Haver, Brit (Redaktør) – Fasmer, Ole Bernt (Redaktør)  (2012): Bipolare lidelser

Ingvard Wilhelmsen (2008):  Sjef i eget liv

Echart Tolles (2010): Lev her og nå

Kay Redfield Jamison (1996): Mitt urolige sinn

Bente Bratlund Mæland (2002): Tid er det nok av

Rigmor Galtung (2010): Fullt lys og stummende mørke

Åsa Moberg, (2000): Adams bok

Marius Veseth (2013): Recovery in bipolar disorder

Inger E Nitter, (2012): Den bipolare veien til balanse

H. Bauer, E.W Martinsen (2012): En forvirret nybakt mor

Finn flere tema og litteratur i: Erfaringskompetanses bibliotek

Filmer og serier

Dokumentarer:

Serien Sinnsyk – Cecilie Kåss Furuseth, NRK

Tung Jakke – Liv Irèn Bratterud

Del 1: Stephen Fry The Secret Life Of The Manic Depressive

Del 2: Stephen Fry The Secret Life Of The Manic Depressive

«Up/Down» Bipolar Disorder Documentary

Del 1: BBC Horizon 2008 How Mad Are You

Del 2: BBC Horizon 2008 How Mad Are You

Helsefilm – Bipolar lidelse type 1

Halvor Bruun forteller om å leve med bipolar lidelse – Nasjonal Digital Læringsarena

Making Sence Together – fem historier fra brukere, pårørende og en helsearbeider

The Recovery Channel – fiktiv nyhetssending om psykiatri med historier fra virkeligheten

Filmer og tv-serier som har karakterer med bipolare lidelser:

Modern love (2019)

Euphoria (2019)

Blackbox (2014)

Homeland (2011)

Skam sesong 3 (2016)

Silver Linings Playbook (2012)

Shameless (2011)

The Informant (2009)

The Flying Scotsman (2006)

The Hours (2002)

H. Bauer, E.W Martinsen (2012): En forvirret nybakt mor

Finn flere tema og litteratur i: Erfaringskompetanses bibliotek

Informasjonsbrosjyrer

Bipolarforeningens brosjyre: Bipolare lidelser – Informasjon om bipolare lidelser, medikamenter og behandling

Livet med bipolar lidelse – Nasjonalt folkehelseinstitutt

Stemningslidelser – brosjyre skrevet av Trond Aarre og Petter Bugge   (Psykopp)

Stemningslidelser – mestringsbok skrevet av Geir Thingnæs     (Psykopp)

Foreldre til et barn med bipolar lidelse – Dansk brosjyre av Krista M.N Straarup

The Bipolar Bear Family – When a Parent Has Bipolar Disorder – Amerikansk paperback av  Angela Holloway

Mani og Depression – Dansk brosjyre av Krista M.N Straarup

12 lives – 12 people talk about their experience of serious mental illness (hafal)

Søvn og søvnproblemer – Brosjyren gir grunnleggende informasjon om søvn og søvnregulering.

Søvnproblemer – hvordan skal de behandles? – Brosjyren omtaler søvnforstyrrelser og hvordan de kan behandles ved hjelp av søvnhygiene, søvnrestriksjon, lys og melatonin.

Behandling av døgnrytmeproblemer hos unge mennesker – I brosjyren beskrives døgnrytmer og døgnrytmeforstyrrelser. Det beskrives også hvordan man kan behandle forsinket søvnfasesyndrom med hjelp av lys og melatonin.  (Helse Bergen)

Helse Norge:   Å være pårørende

Helsedirektoratets brosjyre: Pårørende – en ressurs