Standard objektvisning. Klikk for å lage en ny tilpasset mal, Node-ID: 6133, Objekt-ID: 10219

Behandling av søvnproblemer

Behandling av søvnproblemer

For mange med bipolar lidelse kan et nedsatt søvnbehov være et tidlig varselstegn på at man begynner å bli manisk. For en som er svært sensitiv overfor forstyrrelser i søvn- og døgnrytme kan selv én natts tapt søvn være nok til å utløse en manisk episode. Mangel på søvn kan både utløse, opprettholde og forsterke en manisk episode. Nøkkelen er forebygging, kjenne sitt eget søvnbehov og prøve å opprettholde en fast døgnrytme.  

    

Råd for god søvnhygiene

Professor dr.med Bjørn Bjorvatn ved Universitetet i Bergen og leder for Nasjonal Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer gir disse rådene om søvnhygiene:

Rådene tar sikte på å sørge for god oppbygging av søvnbehovet, en respekt for betydningen av døgnrytmen, og å unngå høy aktivering (grad av våkenhet) om kvelden og natten. Det er spesielt viktig å følge disse rådene hvis man lider av søvnproblemer, men rådene kan også benyttes for å unngå utvikling av søvnvansker. 

I behandlingsøyemed har det vist seg lite effektivt kun å dele ut en stensil med alle disse rådene, og deretter overlate oppfølgning og behandling til pasienten. Man må plukke ut de rådene som er aktuelle for hver enkelt, og det er viktig at du blir forklart rasjonale bak hver enkelt av rådene. Omfattende veiledning er ofte påkrevd. Her kan legen eller annet helsepersonell med kunnskap om søvn være til god hjelp.  

     

Råd for å ta vare på oppbygget søvnbehov (homeostatisk faktor) 

  • det er viktig med regelmessig mosjon, men avslutt minst 3 t før sengetid 
  • unngå å sove på dagtid (eventuelt tillate en middagslur på under 20 minutter) 

      

Råd for å bevare god døgnrytme (cirkadian faktor)

  • stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helger  
  • få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen (innen 2 t etter at du har stått opp) 
  • unngå å bli eksponert for sterkt lys dersom du må opp om natten 

     

Råd for å redusere aktivering om kvelden og natten (vaner/atferdsfaktorer)

  • unngå kaffe, te, cola og energidrikker (koffeinholdige drikker) etter kl. 17
  • nikotin virker også aktiverende, og bør unngås 
  • unngå kraftig mosjon siste timer før sengetid 
  • unngå å være sulten eller å innta tungt måltid ved sengetid 
  • bruk soverommet til å sove i, ikke til jobb, mobil, pc, nettbrett  
  • lag deg et sengetidsrituale sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet.
  • Bruk eventuelt maske og ørepropper 
  • ikke se på klokka hvis du våkner om natten 
  • lær deg en avspenningsteknikk, bruk den ved oppvåkninger 
  • sett av en ”problemtime” om ettermiddagen/tidlig kveld hvor du tenker gjennom dine bekymringer og problemer. Unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs
  • et varmt bad før sengetid kan virke beroligende  
  • Det er også viktig å unngå regelmessig bruk av sovemidler. Sovemidler løser ikke søvnvanskene dine. 
  • Bruk av alkohol som sovemiddel frarådes. Alkohol kan lette innsovning, men gir urolig søvn med mange oppvåkninger og dårlig søvnkvalitet. 

          

Søvnproblemer inndeles i seks ulike kategorier: insomni (dårlig søvn), hypersomni (økt søvn/søvnighet), døgnrytmeforstyrrelser, restless legs (urolige bein), søvnapne og parasomnier (gå i søvne). Dette kan utredes på forskjellige måter.

Polysomnografi ved utredning av søvnlidelser -   Polysomnografi er en hel natts undersøkelse av søvnen og innebærer skåring av søvnstadier basert på EEG-aktivitet, øyebevegelser og muskelspenning.

Mer om:

Restless legs

Døgnrytmeforstyrrelser

Insomni

Hypersomni

Søvnapnè 

Parasomnier

Se alle aktiviteter her.

21
18.00-20.00 21. november 2018

Batteriet, Jordbruksveien 46, 8008 Bodø

26
18.00-20.00 26. november 2018

Lie bydelshus, Cappelens gt. 8, 3717 Skien

26
18.00-20.00 26. november 2018

Sted: Villa Utsikten, Storgt. 9, Lillehammer

27
18.00-20.00 27. november 2018

Batteriet, Fredensborgveien 24 A, 2. etg.

28
18.30-20.30 28. november 2018

Batteriet, Schultz gate 8

29
19.00-21.00 29. november 2018

Batteriet i Bergen, Kong Oscars gt. 62

5
18.00-20.00 5. desember 2018

Frivilligsentralen i Sandefjord, Stockfleths gate 8

10
19.30-21.00 10. desember 2018

Midjord Bydelshus, Storhaug Stavanger

Visste du at bipolare lidelser har vært beskrevet helt fra Hippokrates tid, dvs 460 år f.Kr? Tilstander som vi i dag betegner som bipolar affektiv lidelse, tidligere kjent som manisk depressiv psykose eller sinnslidelse, er beskrevet siden ”tidenes morgen”.

Les mer

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.