BIPOLAR LIDELSE

I Norge operer man med to hovedkategorier av bipolare diagnoser: Bipolar type 1 og type 2. På denne siden kan du lese mer om de ulike typene, i tillegg til andre former for stemningslidelser og psykoser.

Det finnes ulike typer behandling av bipolare lidelser. Her kan du lese om de vanligste alternativene. Det finnes ikke en spesifikk behandling for bipolare lidelser som hjelper for alle. Det er viktig at du og din behandler i fellesskap kommer frem til en behandling som passer for deg.

Bipolar lidelse påvirker ikke bare den som bærer lidelsen, men den berører familie, venner og arbeidskolleger. Den som er pårørende opplever ulike belastninger og utfordringer og kan trenge ulike former for støtte, hjelp og veiledning i rollen som pårørende.

Om du som barn eller ungdom opplever at noen rundt deg har det vanskelig eller du har det vanskelig selv, finnes det steder hvor du kan søke rådgiving og hjelp. Husk at ingen spørsmål eller følelser du har er dumme, eller ikke vits å snakke om. Om du opplever det som et problem selv, eller du er usikker på eller tror du har en psykisk lidelse, ta kontakt og spør.

Dersom du har behov for særskilt behov for pleie og tilsyn pga sykdom kan du få hjelpestønad. På denne siden har vi samlet noen av dine rettigheter i forbindelse med sykdommen.

På denne siden finner du forskning i forbindelse med bipolare lidelser.

Noen personer med en bipolar lidelse kan få tanker om å ta livet sitt. Selvmordstanker kommer ofte i perioder med depresjon, men kan også komme utenom depresjonen. Det er viktig å vite at det finnes hjelp å få dersom du eller en du er pårørende for har tanker om selvmord.

I biblioteket har vi samlet filmer, bøker og serier som omhandler bipolare lidelser. Send gjerne tips hvis du finner noe annet interessant som andre kan dra nytte av.

Se alle aktiviteter her.

18.00-20.00 9. desember 2019

Kongsvinger frivilligsentral, Storgata 16, 2211 Kongsvinger (ved siden av kinoen)

19.30-21.00 9. desember 2019

Midjord Bydelshus, Storhaug Stavanger

18.00-20.00 10. desember 2019

Veksthuset i Tambarskjelves gate 1. Treffstedet ligger nær Røde Kors-huset i Karmsundsgaten på Hauge.

18.00-20.00 10. desember 2019

Batteriet, Fredensborgveien 24 A, 2. etg.

18.00-20.00 11. desember 2019

Tønsberg og Færder Bibliotek, Storgaten 16, 3126 Tønsberg - Møterom: Store Sverdrup

19.00-21.00 12. desember 2019

Lærings- og mestringssenteret på Nordlandssykehuset

18.00-20.00 18. desember 2019

Porsgrunn Frivillighetssentral, Meierigården, Storgata 115, 3921 Porsgrunn

Visste du at bipolare lidelser har vært beskrevet helt fra Hippokrates tid, dvs 460 år f.Kr? Tilstander som vi i dag betegner som bipolar affektiv lidelse, tidligere kjent som manisk depressiv psykose eller sinnslidelse, er beskrevet siden ”tidenes morgen”.