Arkivområde for PDF til lenker

Visste du at bipolare lidelser har vært beskrevet helt fra Hippokrates tid, dvs 460 år f.Kr? Tilstander som vi i dag betegner som bipolar affektiv lidelse, tidligere kjent som manisk depressiv psykose eller sinnslidelse, er beskrevet siden ”tidenes morgen”.

Den kliniske beskrivelsen som Hippokrates fra Kos (f.460 f.kr – 377 f.Kr) også kalt legekunstens far, gav av de dype depresjonenes symptomatologi (melankoli) kan fortsatt brukes i dag! Og selv om betegnelsen melankoli (”svart galle”) gjenspeiler oldtidens forestillinger om at årsaken til dype depresjoner var en fysiologisk forstyrrelse i leveren (gallen) var deres antakelse om at dette primært er en biologisk sykdom riktig.

Bruk denne brevmalen til alle brev du sender for foreningen.

Her kan du laste opp Ulrik F. Malts personlige vurdering m.h.t. medikamentell behandling av depresjoner ved bipolare lidelser.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern