Webinaret "Hva er bipolar lidelse?" vant Kreativitetsprisen!

Vi kan med stor glede meddele at markeringen vår av Verdensdagen for psykisk helses tema "Spør mer" har vunnet Kreativitetsprisen!

Kreativitetsprisen er en hederspris som deles ut årlig av Verdensdagen for psykisk helse. Prisen går til en arrangør eller en markering som når mange på en kreativ måte, og juryen har bestemt at vi har vunnet med vår markering av Verdensdagen.

12. oktober 2020 holdt vi vårt første webinar, da vi ikke kunne markere dagen fysisk. Vi gjorde en vri på temaet "Spør mer" og lot deltakerne stille sine spørsmål om bipolar lidelse.

Webinaret viste seg å være en stor suksess, og digitale temakvelder er noe vi vil fortsette med etter dette. Webinarer åpner muligheten for at flere kan delta, også de som ikke har et tilbud fra Bipolarforeningen i dag. Det er veldig fint å få anerkjennelse for arbeidet vi gjør med å få oppmerksomhet om bipolar lidelse og psykisk helse.

Les saken som Verdensdagen for psykisk helse har skrevet om oss under.

Vinner av Kreativitetsprisen 2020

Bipolarforeningen er vinneren av Kreativitetspris 2020. Vi gratulerer!

Bipolarforeningen Norge er en frivillig medlemsorganisasjon av og for mennesker med bipolar lidelse og deres pårørende. I Norge er det om lag 160 000 mennesker med bipolar lidelse, og Bipolarforeningen Norge er den eneste organisasjonen som jobber spesielt for deres interesser.

— For oss er dette en anerkjennelse om at arbeidet vårt med bipolar lidelse er viktig og blir sett. Samtidig vet vi at det er mange dyktige arrangører der ute som markerer Verdensdagen på veldig fine måter. Det er litt ekstra gøy å vinne når man vet at det er sterk konkurranse. Denne prisen motiverer oss til å skape gode arrangementer også i fremtiden, forteller Liv Aarberg, kommunikasjonsansvarlig i Bipolarforeningen.

Kunnskap og åpenhet

Ideen til webinaret oppsto under et strategimøte hvor foreningen la planer for høstens aktiviteter. I en usikker koronahverdag var det viktig å planlegge en nasjonal aktivitet som man visste ville kunne finne sted, uavhengig av smittevernregler og -restriksjoner. Bipolarforeningen hadde ikke arrangert et webinar tidligere, men antok at det hadde potensiale til å nå ut til mange.

— Vi drodlet litt på temaet “Spør mer”, og kom frem til at det er et tema som inviterer til interaksjon. Vi har en stor gruppe erfaringseksperter i Bipolarforeningen, og tenkte dette var en gyllen anledning til å la folk stille de spørsmål de måtte sitte med direkte til dem. Vi valgte å spisse temaet til “Spør mer om bipolar lidelse” - en oppfordring som ble tatt godt imot! forteller Nina Antonov, daglig leder i Bipolarforeningen.

Juryen trakk spesifikt frem vinnerens evne til å tolke årets tema “Spør mer” på en svært god måte.

— Verdensdagen for psykisk helse har som mål å spre informasjon og åpenhet om psykisk helse, og årets vinner bidro via sin markering til økt kunnskap om bipolar lidelse, sier Elisabeth Maria Berli, kampanjemedarbeider i Verdensdagen for psykisk helse.

Antonov påpeker at det er bemerkelsesverdig mange som føler seg alene med diagnosen, og at det finnes mye stigma og feilinformasjon om bipolar lidelse.

«Verdensdagen er en fin mulighet til å få ut budskapet om at psykisk helse er like viktig som fysisk helse.» - Liv Aarberg

Over 1000 påmeldte

Mottakelsen av webinaret blir av vinneren beskrevet som helt overveldende, og de to ansatte i fulltid brukte nesten all sin tid på innhold og gjennomførelse av webinaret.

— Vi hadde derfor lite tid å bruke til markedsføring. Likevel fikk vi over 1000 påmeldte og ca. 400 deltakere jevnt over webinaret. Samtidig som vi fikk tilbakemeldinger på at flere satt og så på webinaret sammen bak samme skjerm. Det var ny rekord for antall deltakere i Bipolarforeningen, vektlegger Aarberg.

Stor interesse og engasjement

Underveis i webinar ble det mottatt over 100 spørsmål til ekspertpanelet. Med en tidsramme på 1,5 time ble det flere spørsmål enn hva ekspertene rakk å svare på i løpet av webinaret. Derfor ble det opprettet en egen nettsak i ettertid av markering med spørsmål og svar om bipolar lidelse.

— I tillegg til å gi rom for å stille spørsmål, ønsket vi også at deltakerne skulle sitte igjen med noen konkrete verktøy etter webinaret. Derfor innledet vi kvelden både med et innlegg om mestringsstrategier, holdt av fylkeskontakt i Trøndelag Lene Torgersen, samt en egen fagpresentasjon om bipolar lidelse av Trine Vik Lagerberg i Norsk senter for forskning på mentale lidelser (NORMENT), sier Antonov.

Om Kreativitetsprisen

Kreativitetsprisen er en hederspris som deles ut årlig av Verdensdagen for psykisk helse. Prisen går til en arrangør eller en markering som når mange på en kreativ måte. Vinneren har gjennom sin markering jobbet med å få oppmerksomhet om psykisk helse.

18.00-20.00 11. mai 2021

Bleikemyr bydelshus, Myrullveien 3, 5518 Haugesund (biblioteket)

18.00-20.00 12. mai 2021

Frivilligsentralen Sandefjord, Stockfleths gate 8, 3210 Sandefjord