Våre beste mestringsstrategier

Når hverdagen plutselig blir snudd på hodet er det fort gjort å glemme rutinene vi vanligvis prøver å opprettholde. Her er en samling av våre beste mestringsstrategier.

Personer med bipolare lidelser kan være ekstra sårbare for endring, og det blir derfor spesielt viktig at vi i tider som disse gjør det vi kan for å opprettholde gode rutiner.

Mestringsstrategier er tiltak som bidrar til økt grad av stabilitet og som kan bidra til å forhindre eller minske nye episoder. Disse tiltakene er viktige å opprettholde i hverdagen, men kanskje spesielt viktig i tider som disse hvor det er lett at ting sklir ut.

Vær sosial – unngå isolasjon

Det er viktig å føle på tilhørighet og få tilbakemelding og bekreftelser på hvem vi er.  Å være sosial er kanskje lettere sagt enn gjort. Vi blir oppfordret til å unngå fysisk kontakt med andre, og flere befinner seg i karantene. Allikevel finnes det metoder du kan opprettholde kontakten med folk på:

• Ta en telefonsamtale til en venn eller familie. Det er viktig å føle på tilhørighet og få tilbakemelding og bekreftelser på hvem vi er.
  • Facetime, Skype, Facebook messenger, Whatsapp, Whereby er eksempler på tjenester som også tilbyr videosamtaler.
  • Vær åpen med andre (nære relasjoner) om egne ønsker og behov. Husk at kona/kjæresten ikke nødvendigvis er synsk.
  • Det å være sosial bidrar til å flytte fokuset ut over seg selv.
  • Det kan også bidra til meningsfullt påfyll, selv når det er som tyngst.
  • Husk at hodet får med seg mer enn det følelsene sier deg.

God søvnhygiene

• Tilstreb størst mulig grad av fast døgnrytme.
  • Forsøk å legge deg og stå opp til faste tider.
  • Unngå å snu på døgnet!
  • Unngå å sove på dag/ettermiddag.
  • Unngå fysisk aktivitet/trening rett før sengetid.
  • Unngå også andre aktiviteter som gjør deg oppspilt eller stresset.

Matrutiner

• Spise variert kost, 3-4 måltider i døgnet
  • Unngå å hoppe over måltider selv om du ikke kjenner deg sulten og f.eks. spise ett stort måltid i døgnet.
  • Ustabilt matinntak påvirker blodsukkeret som igjen påvirker humøret.
  • Unngå å legge deg sulten, eller rett i etterkant av stort matinntak.
  • Være obs på koffeininntak på ettermiddag/kveld. Alternativt drikke koffeinfrie drikker (individuelle variasjoner).
  • Det er absolutt lov å kose seg litt ekstra med mat i disse tidene, men forsøk allikevel å begrense inntaket av junkfood og godteri.
  • Husk måtehold når det kommer til alkohol. Alkohol kan både påvirke effekten av legemidler og trigge nye episoder. Alkohol kan utløse stemningssvingninger, trigge angst, samt gjøre en mer påvirkelig og sårbar for stress

Hold deg aktiv

• Ta en tur i dagslyset. Det å komme seg ut i dagslys er i seg selv vesentlig for prosesser i hjernen som påvirker den fysiske og psykiske helsen positivt.
  • Nå som treningssentrene er stengt kan hjemmetrening være et godt alternativ. På YouTube og sats.no finner du flere online-timer som du kan følge i stua. Det får svetten til å renne, og du er garantert en liten latter.

Disse strategiene er hentet fra foreningens mestringskurs. Mestringskurset går over to dager og inneholder en blanding av erfaringsforedrag, innlegg om bipolare lidelser av fagperson og mestringsstrategier. Inntil videre er kursene satt på hold, men vi gleder oss til å kunne ønske deg velkommen til nye kurs når ting har roet seg.