Pårørendedagen 2020

Bipolar lidelse påvirker ikke bare den som bærer lidelsen, men den berører familie, venner og arbeidskolleger. Den 22. september er den nasjonale Pårørendedagen. Gjennom kampanjen Hånd i hånd ønsker vi å synliggjøre pårørendes situasjon, vise at man ikke er alene og informere om rettigheter og hjelpeinstanser.

Alt for ofte opplever vi at fortvilte pårørende ikke blir hørt i helseapparatet, ikke vet hvem de kan henvende seg til for hjelp og ikke har blitt informert om egne rettigheter.

Hånd i hånd-kampanjen skal bidra til å løfte pårørende av personer med bipolare lidelser, vise at man som pårørende ikke er alene og gi generelle tips om hvor man selv kan søke hjelp. Bipolarforeningen jobber for personer med bipolare lidelser og nettopp pårørende. Det gjelder deg som er mammaen til, som er mannen til, sønn, tante eller en nær venninne av.

Nasjonal dag for pårørende

I Norge finnes det 800.000 pårørende som står for 110.000 årsverk. Om vi skulle betalt disse lønn ville det tilsvart 40 milliarder kroner. Denne familieomsorgen registreres knapt i nasjonalregnskap, statistikker eller offentlige utredninger, men den er der – og vi trenger å synliggjøre den! (Kilder: Pårørendealliansen (fra NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg) )

I 2017 startet Pårørendealliansen opp Nasjonal dag for pårørende for nettopp å synliggjøre og løfte frem pårørendes situasjon.

I Norge finnes det rundt 160 000 mennesker som lever med bipolar lidelse. Vi har ingen statistikk på hvor mange pårørende av personer med bipolare lidelser som finnes i Norge, men vi vet at det er mange. Bipolarforeningen får stadig henvendelser fra pårørende som føler at de ikke blir hørt, som er rådville på hva de skal gjøre eller som ikke er klar over sine egne rettigheter.

10 tips til pårørende

Hånd i hånd løper frem til den nasjonale pårørendedagen den 22. september. Hver dag i 10 dager opp mot Pårørendedagen vil vi komme med et tips til pårørende på vår facebook-side og instagram-konto. Disse samler vi fortløpende her:

Tips 1)

«Som pårørende kan man til tider føle seg alene. Husk at du ikke er det! Det kan være veldig forløsende og snakke med noen andre i en lignende situasjon. Likepersonstjenesten til Bipolarforeningen er et godt alternativ» - Egil Smith, pårørende og likeperson i Bipolarforeningen. Les om likepersonstjenesten og bestill en samtale her.

Tips 2)

Er du bekymret for noen i familien, en kjæreste eller en venn? Landsforeningen for Pårørende innen Psykisk helse - LPP har en nasjonal rådgivningstelefon for pårørende. Denne er åpen mand.-fred. fra 10-15 og tirsdager fra 11-19. Ring tlf: 22 49 19 22☎️

Tips 3)

Som pårørende er det viktig at du informerer deg om rettighetene dine. Visste du at Helsedirektoratet har en egen informasjonsbrosjyre om nettopp pårørendes rettigheter? Du finner brosjyren her.

Tips 4)

"Sørg for å få samtykke for innsyn i informasjon om "pasienten" mens personen er i en frisk fase. Mange pårørende opplever problemer med å få innsyn i saker om deres kjære fordi de mangler samtykke og personen det gjelder ikke er i stand til å gi samtykke når han/hun er innlagt og i en manisk eller depressiv fase. Jeg og mannen min gikk til fastlegen vår og leverte samtykke til ham." - Sissel Østmoe Bye, pårørende og leder av åpent treff Trondheim.

Tips 5)

Snakk med andre pårørende! På åpent treff kan du møte andre pårørende og dele erfaringer med dem. Bipolarforeningen har treff på 13 steder i Norge. Ta en titt i kalenderen på nettsiden vår og se om vi har et treff der du bor. Hvis det ikke finnes kan det jo hende at du kan tenke deg å starte et selv? Ta kontakt

Tips 6)

"Når ting er vanskelig husk at den bipolare muligens er i en vanskelig periode og har det minst like ille som deg. Samhold gjør sterk og over skyene er himmelen alltid blå." - Egil Smith, pårørende og likeperson i Bipolarforeningen.

Tips 7)

På nettsiden til Pårørendesenteret www.parorendesenteret.no finner du kunnskap, tips og råd, og kan lese om andre pårørendes erfaringer. Ønsker du veiledning per telefon? Da kan du kontakte Pårørendelinjen som er tilknyttet nettsiden.

På nettsiden kan du også melde deg på årets pårørendekonferanse som arrangeres digitalt den 23. september.

Tips 8)

Visste du at det finnes en egen mestringsbok for pårørende?

PIO - Pårørendesenteret i Oslo har utarbeidet denne fine selvhjelps - og oppslagsboka for pårørende. Her finner du verktøy, råd og tips om hva som kan være nyttig i møte med den som er syk, i møte med hverdagslivet, i møte med helsetjenestene, i møte med berørte barn og i møte med deg selv. Boka koster 200 kroner og kan kjøpes via nettbutikk i Vipps (søk på PIO) eller post@piosenteret.no.

Tips 9)

Tips 10)