Nye likepersoner i Bipolarforeningen!

Trenger du noen å snakke med om bipolar lidelse? Våre likepersoner vet hvordan det er. Helgen den 11.-13. oktober arrangerte vi likepersonskurs for gamle og nye frivillige. Denne gjengen setter gjerne av tid til en prat med deg.

Det å være likeperson krever at man først og fremst er god til å lytte og veilede. Likepersonarbeidet er en viktig del av Bipolarforeningens arbeid for personer med bipolar lidelse og deres pårørende, og vi er stolte av at vi nå har fått mange nye likepersoner som er godt rustet og motiverte for oppgaven.

Hvordan bestiller jeg en samtale?

Likepersonstjenesten i Bipolarforeningen er et gratis medlemstilbud. For å bestille en samtale fyller du ut dette skjemaet. Da blir du kontaktet av Frivilligkoordinator Tonje som kobler deg opp med den likepersonen hun mener passer best.

Likepersonarbeidet i Bipolarforeningen utføres på forskjellige måter. Som regel foregår samtalene på telefon og e-post, men i enkelt tilfeller kan også personlige møter avtales.

Tilbudet gjelder alle som er berørt av depresjon og bipolar lidelse, enten du selv har diagnosen, er pårørende eller fagpersonell.

Hva er en likeperson?

Bipolarforeningens likepersoner har selv erfaring med bipolar lidelse og bruker sin kunnskap og erfaringer til å støtte andre som står i en lignende situasjon. En likeperson har følelsesmessig bearbeidet sine egne erfaringer med sykdommen slik at personen kan være en god støtte for andre. Likepersonen vil lytte, gi veiledning og kan informere om rettigheter.

Det er viktig å understreke at en likepersoner ikke er en fagperson og skal ikke ses på som en erstatning for det profesjonelle hjelpeapparatet, men heller som et supplement til behandling.

Likepersonene er medlemmer av Bipolarforeningen, har gjennomført og bestått foreningens likepersonkurs og fått veiledning. Likepersonene er frivillige, har taushetsplikt og må forholde seg til Bipolarforeningens vedtekter og verdigrunnlag.

Ta kontakt med post@bipolarforeningen.no dersom du har spørsmål til tjenesten eller selv ønsker å bli likeperson i foreningen.

17.30-19.30 7. oktober 2020

Oppmøte på Skansen

19.15-21.15 7. oktober 2020

LINK Oslo, Kirkeveien 61, 0364 Oslo

9.30 8. oktober - 15.00 9. oktober 2020

Scandic Solli Plass

13.00-15.00 10. oktober 2020

Cafe "Den gode smak" på Moldetorvet. Vi har booket konferanserommet.

19.30-21.00 12. oktober 2020

Midjord Bydelshus, Stavanger