Markér Bipolardagen 2021

Den 30. mars er det Verdensdagen for bipolare lidelser. Mange har hørt om bipolar lidelse, men vet de egentlig hva det er? Hjelp oss å spre informasjon denne dagen!

Den første verdensdagen for bipolare lidelser ble markert den 30. mars i 2014, på fødselsdagen til Vincent Van Gogh. Han ble etter sin død diagnostisert med å sannsynligvis ha hatt en bipolar lidelse. Dagen markeres internasjonalt som en informasjons- og antistigmakampanje.

Her er noen forslag til hvordan du kan bli med og markere Bipolardagen:

1. Oppdater Facebook-profilbildet ditt med ramme fra Bipolarforeningen

Du kan velge mellom to rammer.

1)

2)

Slik gjør du det:

• Gå inn på din egen profil på Facebook og hold musepeker over profilbildet. Klikk på «oppdater profilbildet» og «legg til ramme». Søk etter «Bipolardagen». La bildet stå til ut 30. mars
  • Legg gjerne til en kommentar i beskrivelsen under bildet. Du kan for eksempel kopiere denne teksten:
    Den 30. mars er det Verdensdagen for bipolare lidelser. Visste du at rundt 160 000 mennesker i Norge har en bipolar lidelse? Hver og en av disse har ca. 4-5 pårørende. Det utgjør nesten en million berørte i Norge! Mange har hørt om bipolar lidelse, men vet du egentlig hva det er? Les mer her: www.bipolarforeningen.no

2. Se webinaret "Hva er bipolar lidelse?"

Vi markerte Bipolardagen med et webinar allerede 24. mars. Få mer kunnskap om hva det vil si å ha en bipolar lidelse, hvordan du kan få hjelp og mye mer.

3. Del informasjonsfilm på Facebook om bipolare lidelser

Vi poster en informasjonsfilm om bipolare lidelser på Facebook-siden vår på Bipolardagen 30. mars kl. 11.00. Hjelp oss å dele denne sånn at flest mulig får et bedre bilde av hva bipolare lidelser er og hvordan det er å leve med diagnosen.

4. Del et innlegg på Instagram med hashtaggen: #Bipolardagen

Marker dagen med din egen post der du velger innholdet selv. Vi deler noen utvalgte innlegg på storyen vår!

5. Del posten vår på Instagram i din story, som re-post eller send til venner/familie

Bildet kan også deles på Facebook her.

Tusen takk for at du deler. Ditt bidrag hjelper til å avstigmatisere bipolare lidelser!