Kursåret 2018

Hva kan du gjøre for å leve best med en bipolar lidelse? Dette er det overordnede spørsmålet for Bipolarforeningens mestringskurs.

"Det å holde mestringskurs er noe av det morsomste jeg gjør! Her kommer jeg i kontakt med medlemmene på en helt annen måte enn når jeg sitter bak skjermen." Slik innledet en tydelig engasjert styreleder, Tonje Fjeldstad Smith, årets første mestringskurs i Oslo.

Den 22. og 23. mars var det duket for det første mestringskurset i 2018. Mestringskursene til Bipolarforeningen går over to dager og inneholder blant annet en fagdel om bipolare lidelser, diagnostisering og behandling samt konkrete mestringsstrategier for hvordan man kan leve best med en bipolar lidelse.

Kunnskap er makt
- Kunnskap om lidelsen, deg selv, hvordan du reagerer og hva du selv kan gjøre noe med er viktig for å redusere episoder, slik at det ikke får store konsekvenser for deg selv og dine nærmeste, sier kursleder og fylkseskontakt Monique Blaschek.

Hvem kan ha nytte av mestringskurset?

- Alle kan ha nytte av kurset, både pasienter og pårørende. Vi oppfordrer også pårørende til å være med fordi vi opplever at kurset ofte er første gang pårørende kan snakke sammen med andre mennesker som sitter med lignende utfordringer, sier styreleder Tonje Fjeldstad Smith.

- Det å møte andre personer i en lignende situasjon er utrolig viktig. Sammen forstår vi at vi ikke er alene, og på den måten blir vi sterkere, skyter Monique inn.

Bipolarforeningen planlegger en rekke mestringskurs og medisinkurs i ulike byer i Norge i 2018. Hold deg oppdatert på våre hjemmesider og i nyhetsbrevet.

Har du spørsmål om våre kurs? Ta kontakt med post@bipolarforeningen.no

18.00-20.00 19. januar 2022

Frivilligsentralen Porsgrunn , Storgata 115, 3921 Porsgrunn