Hvordan ta vare på den biologiske klokken under karantene, isolasjon og hjemmekontor?

Karantene - isolasjon og fysisk avstand til andre mennesker er nødvendige tiltak for å bevare liv og helse under utbruddet av Corona viruset.

Men disse tiltakene er også et press på stabiliserende rutiner som fremmer god psykisk og fysisk helse. Kroppens indre klokke styrer mange av funksjonene som er essensielle for å føle seg vel og fungere bra.Disse klokkene i celler og organer har en egenrytme på ca. 24 timer, men er avhengig av synkroniserende signal fra omgivelsen for ikke å komme i indre utakt - eller i utakt med den ytre verden. Slike signal er lys om morgen, når du spiser, når du ser eller snakker med et annet individ, og når du beveger deg. Disse signalene bør helst komme på samme tid hver dag. Siden menneske er dag-aktivt er vi biologisk tilpasset å være våken på dagen og sove om natten. Forstyrrelser i de biologiske klokkene i kroppen er assosiert med mange sykdommer, inkludert depresjon, diabetes, overvekt og kreft.

Det er spesielt viktig nå å være oppmerksom på å ta vare på – eller etablere regelmessige rutiner- og at hjernen får de riktige dag-signalene til riktig tid. Her er rådene fra ISBD og SLTBR:

• Lag en dagsplan der du setter opp aktiviteter til faste tidspunkt
  • Stå opp til samme tid hver dag, dette er kraftigste signalet til hjernens hoved-klokke som synkroniserer resten av kroppen
  • Om mulig, vær litt utendørs hver dag, helst tidlig på morgenen
  • Om du ikke kan gå ut, opphold deg nær et vindu minst 2 timer slik at du ser ut mens du fokuserer på å finne indre ro
  • Ha litt fysisk aktivitet hver dag- helst til samme tid
  • Spis regelmessig og til samme tid hver dag
  • Sosial samhandling er viktig, det er bedre med face-time, Skype, telefonsamtale og annen sann-tid- kommunikasjon enn å lese oppsamlede tekstmeldinger eller poster.
  • Unngå å sove på dagtid, særlig sent på dagen. Om du må sove, gjør det i maksimalt 30 minutter
  • Unngå sterkt lys, og unngå særlig blått lys på kveld og natt. Det er mye blått lys fra elektroniske skjermer. Blått lys om kveld og natt undertrykker melatonin som fremmer søvn og er viktig døgnrytmehormon
  • Sørg for å legge deg til samme tid hver kveld

Råd fra den internasjonale foreningen for bipolar lidelse ISBD og den internasjonale foreningen for lysbehandling og biologiske rytmer SLTBR.

Takk til Tone Henriksen som har oversatt teksten.

Kalender info

Bipolarforeningen følger helsemyndighetens råd om smitteforebygging i forbindelse med Korona-utbruddet. Vi har valgt å avlyse alle åpne treff og andre fysiske aktiviteter inntil videre. Følg med på nettsiden for informasjon om online-aktiviteter.

Vi gleder oss til vi kan ønske dere velkommen til fysiske møteplasser igjen!