Bipolarforeningen fyller 10 år!

Den 28. september er det 10 år siden Bipolarforeningen ble registrert i enhetsregisteret. I anledning jubileet har vi samlet 10 punkter vi er spesielt stolte av å ha fått til i løpet av disse 10 årene.

1) Åpne treff i nesten alle fylker

21 engasjerte, frivillige treffledere organiserer åpent treff 13 steder i Norge. Dette er møteplasser for mennesker med bipolare lidelser og pårørende. Kom som du er – finn fellesskap, sosialt samvær og et sted å høre til. Tilbudet er åpent for alle, man trenger ikke engang være medlem! Vi utvider stadig tilbudet, og det nyeste tilskuddet nå er treff i Molde. Les mer åpent treff her.

2) Rundt 50 mestringskurs

Mestringskursene er faglig forankrede todagerskurs, med erfaringshistorier fra brukerne selv og gode verktøy for livsmestring. Kursene har så langt hjulpet oppunder tusen personer med bipolar lidelse og deres pårørende til et bedre liv.

Mestringskurs i Oslo. Avbildet er daglig leder Nina Antonov, frivillig kursleder Monique Blaschek og frivilligkoordinator Tonje F. Smith.

3) Tilbud om likepersonsamtaler på telefon

Nå har vi 23 likepersoner som er sertifisert og skolert for oppgaven. Vi kurser våre likepersoner slik at de skal kunne være mest mulig profesjonelle og sikre på den utrolig viktige oppgaven det er å kunne gi hjelp og støtte til mennesker med spørsmål og tunge tanker i en vanskelig livssituasjon. I likepersonstjenesten "Noen å snakke med" kan du bestille en telefonsamtale med en erfaringsekspert som vet hvordan det er å leve med bipolar eller å være pårørende.

4) Forskning

Vi støtter forskning og heier på all forskning som kan finne ut mer om bipolare lidelser - dette området har ikke akkurat vært tilgodesett med massiv forskning opp igjennom årene. Vi samarbeider nært med NORMENT (Norsk senter for forskning på mentale lidelser) hvor vi blant annet har en brukerrepresentant i brukerrådet. Hvert år støtter og påvirker vi et titalls søknader og forskningsprosjekter i regi av NORMENT og andre forskningsinstitusjoner.

5) Temakvelder

Det har vært flere egne temakvelder igjennom tidene og de har vært overveldende godt besøkt. Det er tydelig at kunnskapstørsten er stor og at temaene angår mange. Tildelte midler fra Stilftelsen Dam i 2019, ga oss muligheten til tre slike kvelder på Vega Scene og Litteraturhuset. Fantastisk! Opptak kan sees på YouTube-kanalen vår her.

Temakveld om selvmord på Litteraturhuset, 30. januar 2020: Styreleder Marianne Secher holdt erfaringsforedrag om egne opplevelser knyttet til blant annet selvmordsforsøk og selvmordstanker. Temakvelden kan sees i sin helhet på foreningens Youtube-kanal.

6) Synlighet

Vi har vokst, blitt sett og belønnet, men er ennå i støpeskjeen. Det er nesten uendelig med oppgaver vi vil gi oss i kast med, men vi skynder oss sakte. Vi har fått offentlige midler - de brukes til å utvikle organisasjonen med flere profesjonelle folk, folk som er dedikert til det denne organisasjonen står for og som ønsker å bidra med kompetanse og interesse for å løfte oss opp og frem. Profesjonaliteten vi bygger opp er med på å påvirke alt vi gjør for både medlemmer og andre med bipolare lidelser, om det gjelder arrangementer, kommunikasjon, medlemstilbud eller å bli sett og hørt av beslutningtakere og politikere.

7) Sosiale medier og annen kommunikasjon

Ja, vi er der også! Vi er ivrige på Facbook og har derfor - hold deg fast -  over 7000 følgere. Vi har en haug med følgere på Instagram også, og de fleste av trefflederne har egne Facebookgrupper for sine treff. Vi har produsert 4 filmer om bipolare lidelser, støttet av Stiftelsen Dam gjennom Rådet for psykisk helse, og den 5. kommer i løpet av året. Vi har streamet og tatt opptak av temakvelder, vi sender nyhetsbrev jevnlig til medlemmer og andre og vi fyller på nettsiden vår med stoff og informasjon ofte. Ta en titt på www.bipolarforeningen.no!

8) Brosjyrer og materiell

Vi har små og store brosjyrer om bipolare lidelser som deles ut på arrangementer, som kan sendes interesserte, deles ut til legekontorer eller til andre kontorer og fagfolk i helsevesenet. (De kan lastes ned fra nettsiden vår også!) Vi har rollups og give-aways for å synliggjøre oss på stands og arrangementer. Vi gir gladelig bort brosyrer om bipolare lidelser til alle som har lyst til å ta en tur rundt i byen og dele ut litt. Ta kontakt!

9) Åpenhet

Vi har fått flere kjente personer med på å fronte åpenhet rundt egen lidelse. Vi ser at skuldre senkes, det pustes lettere og at det blir så mye mindre farlig for de som funderer på kostnadene ved å være åpen. For det er kostnader, det er ikke alltid lett å få forståelse for psykisk sykdom i samfunnet, og mange har bitre erfaringer også. Men for hver som er åpen er det mange flere som kan rette ryggen, ta mot til seg og kjenne på at de ikke står alene. Samhold gir styrke, heter det. Det gjelder så visst her også. Så tusen takk til alle dere som er med oss på denne veien.

10) Medlemmer

Medlemstallet øker jevnt og trutt, vårt mål for i år er å ende året med 1000 medlemmer. Nå er vi 850. Medlemsmassen er viktig i seg selv da vi får våre tildelte, offentlige midler basert på antall medlemmer. Så hvert medlem er mye verdt, og den verdien et medlem skaper bare ved å være medlem går tilbake til alle! Mange medlemmer gir oss også styrke: Vi blir sett og hørt, vi får den tyngden vi trenger som en sterk organisasjon og kan sette kraft bak alle krav om en rettferdig og riktig behandling av mennesker med bipolare lidelser – politisk, i helsevesenet og overalt hvor det skorter på kompetanse og god behandling. Det må vel være en god grunn til å bli medlem? Så hiv deg rundt – bli med! Takk!

Les mer om Bipolarforeningen, vår arbeidsmodell og vår historie her.

Jubileumskampanje - Vi fyller år, du får gavene!

Frem til utgangen av oktober feirer vi 10 årsdagen vår ved å sende ut et handlenett og et refleksbånd til alle som melder seg inn i perioden.

Klarer vi 1000 medlemmer på 10 år? Meld deg inn med kortbetaling her eller med SMS her