Bipolardagen 2020

Den 30. mars er verdensdagen for bipolare lidelser. Mange har hørt om bipolar lidelse, men vet de egentlig hva det er? Hjelp oss å spre informasjon denne dagen!

Den første verdensdagen for bipolare lidelser ble markert den 30. mars i 2014, på fødselsdagen til Vincent Van Gogh. Han ble etter sin død diagnostisert med mest sannsynlig å ha hatt en bipolar lidelse. Dagen markeres internasjonalt som en informasjons- og antistigmakampanje.

Her er noen forslag til hvordan DU kan bli med og markere dagen:

Informasjonsfilm om bipolare lidelser

Vi har laget en kort informasjonsfilm om bipolare lidelser som lanseres den 30. mars. Hjelp oss å dele denne sånn at flest mulig får et bedre bilde av hva bipolare lidelser er og hvordan det er å leve med diagnosen.

Sånn gjør du det:

• Gå inn på Facebook-siden til foreningen den 30. mars, og del innlegget med filmen. Teksten på innlegget kommer til å være "Kunnskap om psykisk helse er viktig. Spesielt i tiden vi er inne i nå. 160 000 mennesker i Norge har en bipolar lidelser. Vet du egentlig hva det er?".
  • Del innlegget og bruk gjerne den samme teksten som vi har brukt.

Facebook-ramme

Legg til rammen vår på profilbildet ditt på Facebook og oppfordre gjerne venner og bekjente til å gjøre det samme! Jo flere vi er som legger rammen på profilbilde vårt, desto mer oppmerksomhet får vi rettet mot denne dagen og bipolare lidelser.

Sånn gjør du det:

• Gå inn på din egen profil på Facebook og hold musepeker over profilbildet. Klikk på «oppdater profilbildet» og «legg til ramme». Søk etter «Bipolardagen». La bildet stå en ukes tid.
  • Legg gjerne til en kommentar i beskrivelsen under bildet. Du kan f.eks. kopiere denne teksten: Den 30. mars er verdensdagen for bipolare lidelser! Visste du at 2-3% av den norske befolkningen har en bipolar lidelse? Det tilsvarer rundt 160 000 mennesker. Mange har hørt om bipolar lidelse, men vet du egentlig hva det er? Les mer her: www.bipolarforeningen.no

Takk for ditt bidrag i antistigma-arbeidet!

Kalender info

Bipolarforeningen følger helsemyndighetens råd om smitteforebygging i forbindelse med Korona-utbruddet. Som følge av dette er flere av våre fysiske aktiviteter avlyst inntil videre. Følg med på facebook-siden vår for oppdatert informasjon om arrangementer.

Vi gleder oss til vi kan ønske dere velkommen til aktiviteter og møteplasser som vanlig igjen!