Årets frivilligsamling i Bipolarforeningen

Helgen 30. oktober - 1. november fikk Bipolarforeningen omsider møttes for en etterlengtet frivilligsamling. Blant høydepunktene var feiringen av vårt 10-årsjubileum.

Det var 19 frivillige som møttes på Scandic Gardermoen. Smittevern har vært et viktig tema før og under helgen. Vi leide et ekstra stort lokale for å sikre god avstand mellom deltakerne og hadde faste sitteplasser. De frivillige var flinke til å holde god avstand og begrense nærkontakter.

I helgen har vi delt erfaringer som frivillig, lært mer om arbeidet for Bipolarforeningen, hatt workshops og ikke minst hatt en storslått festmiddag der vi har feiret vårt 10-årsjubileeum.

Workshop om erfaringsforedrag og skrivekurs

Styreleder Marianne Secher og styremedlem Stig Bech holdt workshop der de lærte opp frivillige til å holde erfaringsforedrag. Her fikk deltakerne øve på å holde foredrag foran de andre. En svært viktig del av arbeidet til Bipolarforeningen er nettopp å dele av den kunnskapen vi sitter på. Vi har en god gjeng frivillige som holder erfaringsforedrag på mestringskurs og andre arenaer, og fikk i helgen lært opp enda flere.

Fylkeskontakt Ragnhild Lindgård holdt workshop med skrivekurs. Hun ga i 2018 ut boken “Linedans - Skriv! Det hjelper!” sammen med psykiater Reidun Kolvik. I denne workshoppen fikk deltakerne Ragnhild sine beste råd, og de fikk mulighet til å utfolde sine skrivekunnskaper gjennom diverse oppgaver.

Feiring av 10-årsjubileum

I år fyller Bipolarforeningen hele 10 år. Vi er i god vekst, og dette måtte selvsagt feires. Lørdag kveld hadde vi derfor en feiring med festmiddag. Her er noen av høydepunktene.

Flere kjente personer med bipolare lidelser, støttespillere og viktige samarbeidspartnere hadde i forkant av samlingen spilt inn selfie-videoer der de hilste oss og gratulerte med dagen. En kortversjon av filmen kan sees og deles her

Vi var så heldig å få en gjesteopptreden av artisten Ole MAA. Ole har selv en bipolar lidelse, og bruker sine erfaringer til å skape meningsfull underholdning og musikk. Se et lite utdrag fra underholdningen her

Styreleder Marianne Secher og styremedlem Stig Bech holdt en takketale der det ble rettet en spesiell takk mot Nina Antonov, Tone K. Olsen og Tonje F. Smith i Bipolarforeningens administrasjon, som har stått på de siste årene.
- Uten dere hadde Bipolarforeningen aldri vært der vi er i dag, sa Marianne.

Workshop i kommunikasjon

Nytt i år er at vi har med oss en nyansatt kommunikasjonsansvarlig, Liv Aarberg. Hun holdt en workshop på søndagen om kommunikasjon for å få innspill til den foreningens kommunikasjonsstrategi.

Med god vekst ser vi også behovet for å profesjonalisere kommunikasjonsarbeidet, og vi ser frem til Liv sitt videre arbeid med dette.