Siste nytt

Velkommen til mestringskurs for personer med bipolar lidelse og pårørende i Bergen! Påmeldingsfrist er 26. oktober. NB: Kun 15 plasser.

Bipolar lidelse påvirker ikke bare den som bærer lidelsen, men den berører familie, venner og arbeidskolleger. Den 22. september er den nasjonale Pårørendedagen. Gjennom kampanjen Hånd i hånd ønsker vi å synliggjøre pårørendes situasjon, vise at man ikke er alene og informere om rettigheter og hjelpeinstanser.

Den 10. oktober, på selveste verdensdagen for psykisk helse, tester vi ut et nytt åpent treff i Molde. I dag har vi kun ett annet treff i Møre og Romsdal, nemlig i Ålesund, og vi er spente på oppmøtet og interessen i Molde.

Årsmøte 2020 avholdes den 1. november. Årsmøte skulle vært den 19. april, men ble utsatt grunnet COVID-19. Vi satser på å gjennomføre fysisk, men tar det digitalt dersom det blir nødvendig.

Velkommen til mestringskurs for personer med bipolar lidelse og pårørende i Oslo! Påmeldingsfrist er 28. september. Max 15 plasser.

Den 10. september er verdensdagen for selvmordsforebygging. I fjor var Bipolarforeningen for første gang med som offisiell støttespiller og samarbeidspartner i den nasjonale markeringen. Grunnet smittevern blir det en litt annen markering i år, men vi håper du allikevel vil være med!

Går du på treff i Oslo? Eller kanskje du har lyst til å begynne med det utover høsten? På grunn av stengte lokaler som følge av COVID-19 har det blitt noen endringer i åpent treff i Oslo. Her finner du oppdatert informasjon om treffene.

Lene Haave Jacobsen er medlem i Bipolarforeningen. Hun har sendt oss fem fine dikt. Kanskje du kjenner deg igjen?

Har du lyst til å møte andre med en bipolar lidelse og pårørende - og samtidig få deg litt frisk luft? Bli med på tur i Trondheim den 16. september.

Hils på vår nye kommunikasjonsansvarlige, Liv Aarberg! Liv har bred erfaring fra kommunikasjonsarbeid både i politikken og i Helsedirektoratet. Vi gleder oss til at Liv starter for fullt i oktober!

Gjennom våren har vi lansert fire filmer om bipolar lidelse som alle ligger ute på youtube. Kjenner du noen som burde se filmene, men som ikke snakker norsk? Nå har vi lagt ut alle filmene med engelsk teksting!

En forebyggingsplan kan være et godt verktøy for å forebygge sykdomsepisoder ved bipolar lidelse. Her kan du laste ned forebyggingsplan og skjema for stemningsregistrering – klar til bruk!

Frivillig i foreningen, Ragnhild Lindgård, arrangerer nytt digitalt skrivekurs for medlemmer, tirsdag den 16.juni kl. 18 - 20. Kurset er gratis. Høres det interessant ut? Meld deg på her!

Johan har en imponerende karriere, en støttende kone og familie. Han forteller at alt han har oppnådd, er mye takket være den bipolare lidelsen – men at alt som har gått i stykker og blitt vanskelig også skyldes det samme.

Karin er i full jobb som fagsjef, en krevende og interessant jobb. Hun har også vært femten år i politikken. I 2011 mottok hun tabuprisen for åpenhet sin rundt det å leve med en bipolar lidelse.

Sigrid har vært påvirket av bipolar lidelse helt siden barndommen, og fikk diagnosen i tenårene. Hun skjuler ikke lidelsen sin og sier at hvis hun er i en situasjon hvor hun føler det er viktig at andre part vet at hun er syk, så forteller hun det.

Det kan være ekstra tungt og utfordrende i disse dager. Våre likepersoner setter gjerne av tid til å prate med deg. Dette er vanligvis en medlemstjeneste, men vi har i denne perioden åpnet opp for ikke-medlemmer også. Tilbudet er gratis.

Bipolarforeningen har et nært samarbeid med forskningssenteret NORMENT. I 2019 samarbeidet vi blant annet om en rekke temakvelder og forskningsprosjekter. Se senterets årsrapport for 2019 her.

I boken Linedans – Skriv! Det hjelper! av Ragnhild E. Lindgård og Reidun M. Kolvik skriver de om forskningen til James Pennebaker og om hvordan skriving kan være terapeutisk og ha effekt ikke bare på psyken, men også på menneskers fysiske helse.

Cecilie er frivillig i Bipolarforeningen. Da koronakrisen hadde vart i noen uker skrev hun dette fine diktet adressert til familien sin. Kanskje du kjenner deg igjen i noen av tankene og følelsene?

Den 30. mars er verdensdagen for bipolare lidelser. Mange har hørt om bipolar lidelse, men vet de egentlig hva det er? Hjelp oss å spre informasjon denne dagen!

Mange savner de åpne treffene våre, og vi jobber iherdig med å få på plass gode online-løsninger som en midlertidig erstatning. Vi begynner med en liten testgruppe i Bergen denne uken, og håper vi kan få dette opp på beina og tilby online-treff på nasjonalt plan veldig snart.

Karantene - isolasjon og fysisk avstand til andre mennesker er nødvendige tiltak for å bevare liv og helse under utbruddet av Corona viruset.

I disse dager trenger vi en påminnelse om at vi ikke er alene, og vår nystartede hjertekampanje #sammenervisterke er akkurat det. Post et bilde av deg selv med et hjerte på sosiale medier og bli med!

Når hverdagen plutselig blir snudd på hodet er det fort gjort å glemme rutinene vi vanligvis prøver å opprettholde. Her er en samling av våre beste mestringsstrategier.

For å følge helsemyndighetenes råd om smitteforebygging i forbindelse med Korona-utbruddet avlyser/utsetter Bipolarforeningen alle arrangementer fremover. Dette gjelder temakvelder, åpne treff, kurs og samling/årsmøte.

Vi vet at mange av medlemmene våre sitter med uro og bekymring. Mange har kanskje spørsmål og behov som ikke blir dekket i denne perioden. Fyll ut spørreskjemaet og fortell oss hvordan vi kan være her for deg.

Årsmøte 2020 er utsatt til den 1. november. Frist for å melde inn saker forblir 20. mars. Det er kun møtedatoen som er utsatt.

Har du lyst til å delta på kurs i regi av Bipolarforeningen? Vi tilbyr både mestringskurs og medikamentkurs. Her er en oversikt over kursene som er planlagt i 2020

Vi starter opp med åpent treff i Kongsvinger! Velkommen til vårt første møte den 11. november.

Pakkeforløp for psykisk helse og rus ble innført den 1. januar 2019. Alle pasienter som henvises til psykisk helsevern tilbys pakkeforløp. Her finner du det du trenger å vite om pakkeforløpet.

Bipolarforeningen har fått tildelt midler av Stiftelsen Dam til å lage fem informasjonsfilmer om bipolare lidelser. Nå søker vi etter personer med diagnosen som vil være med på å fortelle sin historie. I første omgang gjelder det to filmer; en om hva bipolare lidelser er og en om åpenhet.

Selvmord er et vanskelig tema å snakke om, men vi har ikke råd til å la være. Velkommen til temakveld om selvmord, den 30. januar på Litteraturhuset i Oslo. Husk at du må melde deg på, maks 280 plasser.

Velkommen til temakveld om vanskelige familierelasjoner på Litteraturhuset i Oslo. På grunn av stor interesse legger vi ut påmelding mandag 9. mars, kl. 11 i denne saken og på facebook-arrangementet.

Opptaket av temakvelden er klart! Du kan se det gratis her.

Bipolarforeningen er en forening i vekst og denne uken bikket vi 700 medlemmer! Tusen takk til deg som støtter arbeidet vårt. Når vi målet vi satt oss om 750 medlemmer ved årsskifte?

Trenger du noen å snakke med om bipolar lidelse? Våre likepersoner vet hvordan det er. Helgen den 11.-13. oktober arrangerte vi likepersonskurs for gamle og nye frivillige. Denne gjengen setter gjerne av tid til en prat med deg.

Vil du lære mer om mestringsstrategier? Velkommen til årets siste mestringskurs den 28.-29. november.

Den 10. oktober er verdensdagen for psykisk helse. Bli med å markere dagen på sosiale medier eller se om det er et arrangement du kan delta på i nærheten av deg.

Bipolarforeningen har lenge hatt ønske om å få i gang aktiviteter i Møre og Romsdal - derfor syns vi det er ekstra stas at vi nå har startet opp med åpne treff i Ålesund.

Toppene og bunnene som følger av bipolar lidelse kan få en arbeidstid mellom 8 - 16 til å virke umulig. Her er noen tips til hvordan du kan ta kontroll på jobb.

Thomas Lines ønsker å starte opp et nytt forum for mennesker med bipolare lidelser. Dette blir et nytt forum, helt utenfor Bipolarforeningens regi og drift.

Hypomane og maniske perioder er det som skiller disse to overlappende lidelsene.

På grunn av stor pågang på de åpne treffene på Batteriet i Oslo, har vi nå utvidet tilbudet med enda et treffsted. Du er hjertelig velkommen til treff i fine, lyse lokaler i Bydel Frogner.

Vi har i år blitt tildelt midler til to prosjekter! Det ene prosjektet er en temakveldrekke ved navn Tabukvelder og det andre er fem korte filmer om det å mestre å leve med en bipolar lidelse. Vi gleder oss til å ta fatt på prosjektene!

Bipolarforeningen i Trøndelag starter opp turgruppe for personer med bipolar lidelse og pårørende! Her får du muligheten til å være sosial med andre i en lignende situasjon mens vi går en tur sammen.

Det å leve med bipolar lidelse er utfordrende. Det vet vi. Som medlem står du aldri alene - enten du lever med bipolar lidelse selv eller er pårørende. Bli med i fellesskapet!

Møt oss på Arendalsuka! Torsdag den 15. august deltar vi på arrangementet: "Ensomhet: Den glemte faktor i psykisk helsearbeid?" og på stand i gågata. Kom gjerne innom for en prat!

Den 17. desember skal vi i Bipolarforeningen delta på et møte hos Helsedirektoratet om kartlegging og vurdering av selvmordsrisiko. Se program og lenke for streamen i saken her.

Torsdag 23. mai inviterte NORMENT til åpent kveldsseminar om forskning på schizofreni og bipolar lidelse. Publikum fikk høre om nye funn relatert til gener og hjernen, sykdommenes forløp over tid, og utprøving av ny behandling. Gikk du glipp av seminaret? Her kan du laste ned alle presentasjonene.

17.30-19.30 7. oktober 2020

Oppmøte på Skansen

19.15-21.15 7. oktober 2020

LINK Oslo, Kirkeveien 61, 0364 Oslo

9.30 8. oktober - 15.00 9. oktober 2020

Scandic Solli Plass

13.00-15.00 10. oktober 2020

Cafe "Den gode smak" på Moldetorvet. Vi har booket konferanserommet.

19.30-21.00 12. oktober 2020

Midjord Bydelshus, Stavanger