Siste nytt

Gjennom våren har vi lansert fire filmer om bipolar lidelse som alle ligger ute på youtube. Kjenner du noen som burde se filmene, men som ikke snakker norsk? Nå har vi lagt ut alle filmene med engelsk teksting!

En forebyggingsplan kan være et godt verktøy for å forebygge sykdomsepisoder ved bipolar lidelse. Her kan du laste ned forebyggingsplan og skjema for stemningsregistrering – klar til bruk!

Brenner du for formidling og er god til å se muligheter? Eller kanskje du kjenner noen som gjør det? Vi er på utkikk etter en engasjert og dyktig kommunikasjonsansvarlig.

Johan har en imponerende karriere, en støttende kone og familie. Han forteller at alt han har oppnådd, er mye takket være den bipolare lidelsen – men at alt som har gått i stykker og blitt vanskelig også skyldes det samme.

Karin er i full jobb som fagsjef, en krevende og interessant jobb. Hun har også vært femten år i politikken. I 2011 mottok hun tabuprisen for åpenhet sin rundt det å leve med en bipolar lidelse.

Sigrid har vært påvirket av bipolar lidelse helt siden barndommen, og fikk diagnosen i tenårene. Hun skjuler ikke lidelsen sin og sier at hvis hun er i en situasjon hvor hun føler det er viktig at andre part vet at hun er syk, så forteller hun det.

Det kan være ekstra tungt og utfordrende i disse dager. Våre likepersoner setter gjerne av tid til å prate med deg. Dette er vanligvis en medlemstjeneste, men vi har i denne perioden åpnet opp for ikke-medlemmer også. Tilbudet er gratis.

Bipolarforeningen har et nært samarbeid med forskningssenteret NORMENT. I 2019 samarbeidet vi blant annet om en rekke temakvelder og forskningsprosjekter. Se senterets årsrapport for 2019 her.

I boken Linedans – Skriv! Det hjelper! av Ragnhild E. Lindgård og Reidun M. Kolvik skriver de om forskningen til James Pennebaker og om hvordan skriving kan være terapeutisk og ha effekt ikke bare på psyken, men også på menneskers fysiske helse.

Cecilie er frivillig i Bipolarforeningen. Da koronakrisen hadde vart i noen uker skrev hun dette fine diktet adressert til familien sin. Kanskje du kjenner deg igjen i noen av tankene og følelsene?

Den 30. mars er verdensdagen for bipolare lidelser. Mange har hørt om bipolar lidelse, men vet de egentlig hva det er? Hjelp oss å spre informasjon denne dagen!

Mange savner de åpne treffene våre, og vi jobber iherdig med å få på plass gode online-løsninger som en midlertidig erstatning. Vi begynner med en liten testgruppe i Bergen denne uken, og håper vi kan få dette opp på beina og tilby online-treff på nasjonalt plan veldig snart.

Karantene - isolasjon og fysisk avstand til andre mennesker er nødvendige tiltak for å bevare liv og helse under utbruddet av Corona viruset.

I disse dager trenger vi en påminnelse om at vi ikke er alene, og vår nystartede hjertekampanje #sammenervisterke er akkurat det. Post et bilde av deg selv med et hjerte på sosiale medier og bli med!

Når hverdagen plutselig blir snudd på hodet er det fort gjort å glemme rutinene vi vanligvis prøver å opprettholde. Her er en samling av våre beste mestringsstrategier.

For å følge helsemyndighetenes råd om smitteforebygging i forbindelse med Korona-utbruddet avlyser/utsetter Bipolarforeningen alle arrangementer fremover. Dette gjelder temakvelder, åpne treff, kurs og samling/årsmøte.

Vi vet at mange av medlemmene våre sitter med uro og bekymring. Mange har kanskje spørsmål og behov som ikke blir dekket i denne perioden. Fyll ut spørreskjemaet og fortell oss hvordan vi kan være her for deg.

Årsmøte 2020 er utsatt til den 1. november. Frist for å melde inn saker forblir 20. mars. Det er kun møtedatoen som er utsatt.

Har du lyst til å delta på kurs i regi av Bipolarforeningen? Vi tilbyr både mestringskurs og medikamentkurs. Her er en oversikt over kursene som er planlagt i 2020

Vi starter opp med åpent treff i Kongsvinger! Velkommen til vårt første møte den 11. november.

Pakkeforløp for psykisk helse og rus ble innført den 1. januar 2019. Alle pasienter som henvises til psykisk helsevern tilbys pakkeforløp. Her finner du det du trenger å vite om pakkeforløpet.

Bipolarforeningen har fått tildelt midler av Stiftelsen Dam til å lage fem informasjonsfilmer om bipolare lidelser. Nå søker vi etter personer med diagnosen som vil være med på å fortelle sin historie. I første omgang gjelder det to filmer; en om hva bipolare lidelser er og en om åpenhet.

Selvmord er et vanskelig tema å snakke om, men vi har ikke råd til å la være. Velkommen til temakveld om selvmord, den 30. januar på Litteraturhuset i Oslo. Husk at du må melde deg på, maks 280 plasser.

Velkommen til temakveld om vanskelige familierelasjoner på Litteraturhuset i Oslo. På grunn av stor interesse legger vi ut påmelding mandag 9. mars, kl. 11 i denne saken og på facebook-arrangementet.

Opptaket av temakvelden er klart! Du kan se det gratis her.

Bipolarforeningen er en forening i vekst og denne uken bikket vi 700 medlemmer! Tusen takk til deg som støtter arbeidet vårt. Når vi målet vi satt oss om 750 medlemmer ved årsskifte?

Trenger du noen å snakke med om bipolar lidelse? Våre likepersoner vet hvordan det er. Helgen den 11.-13. oktober arrangerte vi likepersonskurs for gamle og nye frivillige. Denne gjengen setter gjerne av tid til en prat med deg.

Vil du lære mer om mestringsstrategier? Velkommen til årets siste mestringskurs den 28.-29. november.

Den 10. oktober er verdensdagen for psykisk helse. Bli med å markere dagen på sosiale medier eller se om det er et arrangement du kan delta på i nærheten av deg.

Bipolarforeningen har lenge hatt ønske om å få i gang aktiviteter i Møre og Romsdal - derfor syns vi det er ekstra stas at vi nå har startet opp med åpne treff i Ålesund.

Toppene og bunnene som følger av bipolar lidelse kan få en arbeidstid mellom 8 - 16 til å virke umulig. Her er noen tips til hvordan du kan ta kontroll på jobb.

Thomas Lines ønsker å starte opp et nytt forum for mennesker med bipolare lidelser. Dette blir et nytt forum, helt utenfor Bipolarforeningens regi og drift.

Hypomane og maniske perioder er det som skiller disse to overlappende lidelsene.

På grunn av stor pågang på de åpne treffene på Batteriet i Oslo, har vi nå utvidet tilbudet med enda et treffsted. Du er hjertelig velkommen til treff i fine, lyse lokaler i Bydel Frogner.

Vi har i år blitt tildelt midler til to prosjekter! Det ene prosjektet er en temakveldrekke ved navn Tabukvelder og det andre er fem korte filmer om det å mestre å leve med en bipolar lidelse. Vi gleder oss til å ta fatt på prosjektene!

Bipolarforeningen i Trøndelag starter opp turgruppe for personer med bipolar lidelse og pårørende! Her får du muligheten til å være sosial med andre i en lignende situasjon mens vi går en tur sammen.

Det å leve med bipolar lidelse er utfordrende. Det vet vi. Som medlem står du aldri alene - enten du lever med bipolar lidelse selv eller er pårørende. Bli med i fellesskapet!

Møt oss på Arendalsuka! Torsdag den 15. august deltar vi på arrangementet: "Ensomhet: Den glemte faktor i psykisk helsearbeid?" og på stand i gågata. Kom gjerne innom for en prat!

Den 17. desember skal vi i Bipolarforeningen delta på et møte hos Helsedirektoratet om kartlegging og vurdering av selvmordsrisiko. Se program og lenke for streamen i saken her.

Torsdag 23. mai inviterte NORMENT til åpent kveldsseminar om forskning på schizofreni og bipolar lidelse. Publikum fikk høre om nye funn relatert til gener og hjernen, sykdommenes forløp over tid, og utprøving av ny behandling. Gikk du glipp av seminaret? Her kan du laste ned alle presentasjonene.

Grunnet tekniske feil på forumet har styret besluttet å avvikle forumet i Bipolarforeningens regi. Selv om både styret og administrasjonen har stor forståelse for at forumet har hatt stor verdi for de som har benyttet seg av dette, har vi kommet frem til at hensynet til våre medlemmers personvern må veie tyngst.

Kurset går over to dager og inneholder en fagdel om bipolare lidelser, en gjennomgang av mestringsstrategier og stemningsregistrering, samt erfaringsforedrag. Kurset er tilpasset både personer med en bipolar lidelse og pårørende.

Foto: Kristian Kittelsaa. Styreleder Christina Edelsteen (sittende) og nestleder Beate (stående) i Pinup Norway.

Hvert år samler Pinup Norway inn penger til én ideell organisasjon som de mener gjør et viktig arbeid – i år falt valget på Bipolarforeningen.

Vestre Viken og nasjonalt nettverk for fagpersoner som jobber med behandlingstilbudet "Psykoedukasjon i gruppe ved bipolar lidelse" har lansert en egen nettside. Denne skal gjøre det lettere for fagpersoner og helseforetak å starte opp behandlingstilbudet.

Helgen den 26.-28. april møttes 23 frivillige på Scandic Gardermoen for å planlegge aktiviteter fremover, diskutere frivillighet i foreningen og lære om demokratiske strukturer i frivillige organisasjoner. Samlingen ble avsluttet med Årsmøte hvor vedtektsendringer ble vedtatt og nytt styre valgt inn.

Søndag den 28. april ble nytt styre valgt av Årsmøtet. Vi gratulerer Marianne Hansen med vervet som styreleder og takker avtroppende styreleder Tonje Fjeldstad Smith for en formidabel innsats.

Velkommen til mestringskurs for personer med bipolar lidelse og pårørende i Trondheim! Obs: kun 15 plasser.

Nederlandske forskere har funnet at det å filme seg selv i 10 minutter i ”normal tilstand” kan gjøre det lettere for behandlingspersonell å se forskjellen i stemningsleiet hos pasienten.

Har du fått med deg den nye dokumentarserien "Sinnsykt"? I serien møter Cecilie Kåss Furuseth unge mennesker som lever med alvorlige psykiske lidelser. Samtidig kjemper hun med å overvinne sin egen frykt for å bli stemplet som gæren.

- Jeg ønsker å bidra til en åpenhetsrevolusjon. Jeg er ferdig med å hate meg selv. Nå er jeg stolt av meg selv, over å ha stått oppreist gjennom den stormen som livet mitt har vært.

Kalender info

Bipolarforeningen følger helsemyndighetens råd om smitteforebygging i forbindelse med Korona-utbruddet. Vi har valgt å avlyse alle åpne treff og andre fysiske aktiviteter inntil videre. Følg med på nettsiden for informasjon om online-aktiviteter.

Vi gleder oss til vi kan ønske dere velkommen til fysiske møteplasser igjen!